#Meditatio – szukać poprzez medytację
Drugim krokiem lectio divina jest medytacja. Wymaga ona zatrzymania się nad fragmentem, który przykuł naszą uwagę i wręcz przylgnięcia do słowa, które wzbudza w nas niepewność, niepokój lub po prostu nas zastanawia. Rozważając przeczytany fragment, należy zadać sobie zawsze pytanie: „Co Bóg mówi do mnie dziś przez to słowo?” i starać się przyjąć je w sercu jak Maryja, czekając na światło pozwalające je zrozumieć.
Medytacja jest słusznie przedstawiana w sposób obrazowy jako czas „spożywania”, „przeżuwania” i „trawienia” słowa Bożego, przyswajania go sobie i rozsmakowywania się w nim. Jej owocem powinno zaś być „widzenie jak dobry jest Pan” (Ps 34,9).
Lectio – umiejętnie czytać Biblię
Lektura Pisma Świętego, a więc pierwszy etap lectio divina, choć wydaje się najprostszym, wymaga dużego zaangażowania i właściwego podejścia:
- czytać należy z wiarą, że Pismo Święte zostało napisane przy asystencji Ducha Świętego;
- czytając należy dążyć do spotkania: serca z Sercem, osoby z Osobą;
- czytać należy z zaangażowaniem uczuć, umysłu, wyobraźni, pamięci i woli;
- należy zatrzymywać się na fragmentach, które najbardziej nas poruszyły;
- należy rozważać tekst we właściwym mu kontekście historyczno-kulturowym, zgodnie z jego specyfiką gatunkowo-stylistyczną; należy korzystać z przypisów i komentarzy biblijnych, począwszy od ojców Kościoła, a skończywszy na opracowaniach z ostatnich lat;
- Biblia sama dla siebie jest najlepszym kontekstem interpretacyjnym, wybrane jej fragmenty należy więc czytać, uwzględniając całość;
- nie należy zniechęcać się rozproszeniami, wrażeniem bezowocności lektury, poczuciem, że nie odpowiada ona na nasze pytanie. Trzeba pamiętać, że milczenie jest częścią spotkania.
Lectio divina można podzielić na cztery fazy: czytanie (lectio), medytację (meditatio), modlitwę (oratio) i kontemplację (contemplatio).
Podział ten nie jest jednak ścisły. Ma on jedynie ułatwiać zrozumienie sensu i praktykowanie pobożnego czytania słowa Bożego. Poszczególne etapy bowiem zazębiają się ze sobą, przenikając się wzajemnie.
Jak pisze Guigo II: „Czytanie szuka słodkości błogosławionego życia, rozmyślanie znajduje ją, modlitwa prosi więcej, kontemplacja smakuje. Czytanie (lectio) jest zatem pracowitym rozważaniem Pism z wielką uwagą. Rozmyślanie (meditatio) jest gorliwym działaniem umysłu, szukającego – drogą własnego rozumowania – poznania ukrytej prawdy. Modlitwa (oratio) jest pobożnym wysiłkiem serca, mającym na celu oddalenie złych rzeczy i osiągnięcie dobrych. Kontemplacja (contemplatio) jest uniesieniem ku Bogu trwożliwego umysłu, kosztującego radości słodyczy wiecznej”.
U podstawy lectio divina leży zażyłość ze Słowem Bożym, wręcz przyjaźń z nim oraz miłość do Boga, który daje to Słowo, pozwalając się poznać. Dlatego też należy czytać i medytować Pismo Święte w ciągu całego dnia, bez względu na stan ducha i okoliczności. Powinno się przy tym odwoływać do ustaleń egzegezy, a więc objaśnień i interpretacji tekstów biblijnych oraz odnosić przeczytane Słowo do sytuacji egzystencjalnej człowieka. Naturalnym zaś owocem lektury Słowa Bożego powinna być modlitwa przechodząca w kontemplację. Rodzi się ona wtedy, gdy wszystkie nasze uczucia, intuicje i refleksje koncentrują się na zachwycie nad tajemnicą Boga. To wszystko winno prowadzi nas do przemiany na lepsze oraz dzielenia się otrzymaną mądrością poprzez zaangażowanie się w głoszenie Dobrej Nowiny.
Kiedy stłuczesz kolana, poobdzierasz łokcie – biegniesz do Niej. Kiedy chłopak zostawi, koleżanka zdradzi – w Jej ramionach szukasz ukojenia. Gdy cały świat rzuca w Ciebie kamieniami, Ona zawsze stoi obok. Broni. Chroni. Wspiera. Kocha.
Mama.
Czym jest zatem dziewięć dni drobnych wyrzeczeń i zmęczenia, w porównaniu do wieczności, którą oferuje u boku Swego Syna? Wysiłkiem? Poświęceniem? A może wdzięcznością, którą tak trudno czasem okazać tym, których najbardziej kochamy.
Częstochowska Pani to nie żadna Pani z urzędu. Jasnogórska Królowa to nie kolejna dama na papierze. To Matka. Matka Boża i Matka Ludu – moja, Twoja, każdego z nas.
Łacińskie wyrażenie lectio divina pojawia się po raz pierwszy w „Liście do Grzegorza Cudotwórcy”, a więc piśmie Orygenesa († 254) skierowanym do jego ucznia Grzegorza († 270). Orygenes pisze tam: „Oddaj się lectio Pism Bożych; przyłóż się do tego wytrwale. Poświęć się lectio z zamiarem uwierzenia i podobania się Bogu.”
Ambroży z Mediolanu († 397) był pierwszym łacińskim ojcem Kościoła, który użył frazy lectio divina. Szczególne uznanie metoda ta zyskała we wspólnotach monastycznych III i IV wieku. Z wielkim zaangażowaniem podchodzono tam do czytania i medytowania Słowa Bożego, a za biblijny wzór takiej postawy uznano proroka Eliasza (1 Krl 17-19.21; 2 Krl 1-2).
Pod koniec XII wieku wykształciła się stosowana do dzisiaj forma lectio divina. Przeor klasztoru kartuzów leżącego we francuskich Alpach w pobliżu miejscowości Grenoble - Guigo II († 1188 lub 1193)w liście do brata Gerwazego wyróżnił cztery kroki lectio divina: lectio, meditatio, oratio, contemplatio (czytanie, medytacja, modlitwa, kontemplacja).
Również w czasach współczesnych podkreśla się centralne miejsce Słowa Bożego w życiu Kościoła. Sobór Watykański II w „Konstytucji dogmatycznej o objawieniu Bożym” głosi: „Kościół zawsze otaczał czcią Boże Pisma, podobnie jak i samo Ciało Pańskie. Zwłaszcza w liturgii świętej bierze się chleb życia ze stołu Bożego słowa i Ciała Chrystusowego i podaje wierzącym. Pisma te w połączeniu ze świętą Tradycją uważał i uważa zawsze za najwyższą regułę swej wiary, ponieważ natchnione przez Boga i spisane raz na zawsze, niezmiennie przekazują Boże słowo i sprawiają, że w wypowiedziach apostołów i proroków rozbrzmiewa głos Ducha Świętego.”
„Modlisz się? Jesteś ty, który rozmawia z Oblubieńcem. Czytasz? To On jest tym, który mówi do ciebie” - św. Hieronim
Zapraszamy na warsztaty w dniach 11-13 sierpnia. Spotykamy się w piątek o 17.00 pod kościołem z Zabawie. Koniec warsztatów przewidywany jest w niedzielę o 15.00. Przypominamy, że warunkiem posługi w Scholi pielgrzymkowej jest uczestnictwo w przynajmniej jednych warsztatach w ciągu roku a także obecność na CAŁYCH warsztatach pielgrzymkowych. Na zgłoszenia czekamy do 8 sierpnia (termin nieprzekraczalny).
Zgłaszać możecie się:
- telefonicznie- 513 330 573
- mailowo- Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- formularz - https://docs.google.com/
Lectio divina to sposób czytania Biblii, który ma prowadzić do kontemplacji i wypływającej z niej modlitwy (najlepiej wyrażonej własnymi słowami). Celem lectio divina, nazywanego też pobożnym czytaniem słowa Bożego, jest szukanie prawdy, mającej zanurzyć nas jeszcze bardziej w miłości Bożej i pogłębić naszą więź z Ojcem. Kluczem do zrozumienia i owocnego korzystania z lectio divina jest więc miłość. Zagłębiając się bowiem w tekst Pisma Świętego i zadając sobie pytanie „Co Bóg mówi do mnie dziś przez to słowo?”, dostrzegamy ogrom miłości Boga do człowieka. W odpowiedzi na tę miłość pragniemy wychwalać Pana w modlitwie i w świetle rozważanych słów zmieniać nasze życie na lepsze.
Warto pamiętać, że lectio divina nie jest praktyką zarezerwowaną wyłącznie dla duchownych czy osób konsekrowanych. Każdy świadomy chrześcijanin powinien bowiem kierować się w życiu Słowem Bożym, szczególnie w chwilach trudności i sytuacjach po ludzku bez wyjścia.
„Kościół, czytając i rozważając Pismo Święte dotyka Chrystusa, doświadcza Jego miłości i odpowiada na nią.” - Orygenes
Przeglądając materiały formacyjne przygotowane specjalnie dla pielgrzymów można zauważyć, że tegoroczna droga do Jasnogórskiej Pani upłynie w duchu skupienia na modlitwie i nauce jej głębszego przeżywania. Taka praktyka jest niezwykle potrzebna w czasach, gdy często zapominamy o codziennym kontakcie z Bogiem. Jest tylko jedna droga poznania Jezusa – zagłębianie się w Jego naukę i próba zrozumienia Słowa Bożego. Pierwsza część hasła tegorocznej pielgrzymki zawiera trudne pytanie, na które pielgrzymi będą musieli sobie odpowiedzieć...
„Kim On właściwie jest?”
W tym roku przygotowaliśmy na XXXV PPT pamiątkowe opaski sylikonowe. Opaski można zamówić pod nr tel. 14 678 14 48 lub pod adresem e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Liczba opasek MOCNO ograniczona. Opaski będą także dostępne w sklepikach podczas pielgrzymki. Cena opaski 3 zł.
Obserwujcie nasz profil na fecebooku, już w sierpniu będziecie mogli je wygrać w kolejnym konkursie!
/fot. Grzegorz Golec - RDN Małopolska/
20 lipca w siedzibie RDNu w Tarnowie odbyła się konferencja prasowa dotycząca Pieszej Pielgrzymki Tarnowskiej na Jasną Górę. Dyrektor PPT, ks. Zbigniew Szostak, mówił o roli mediów podczas pielgrzymki, o tym, jak relacje dziennikarskie wpływają na pozytywne decyzje o pielgrzymowaniu.
Hasło XXXV PPT jest zaproszeniem do zmierzenia się z pytaniem kogo chcemy głosić. Motyw zaczerpnięto z Ewangelii Św. Łukasza, która każdego dnia ma prowadzić pielgrzymów. Występuje w niej nawiązanie do burz, które mamy w naszym życiu. Żeby zrozumieć kim jest Jezus, że nawet burze potrafi uciszyć, musimy Go poznać. Pielgrzymka ma być wejściem w to nauczanie Jezusa. Ks. Zbigniew Szostak wspomina autora książki, która ma pomóc odkryć prawdę o Jezusie, ks. Piotra Łabudę. Najmocniejszym akcentem tegorocznej pielgrzymki jest spotkanie ze Słowem, okazja ponownego odkrycia Ewangelii. Tej duchowej wędrówce towarzyszyć będzie lectio divina – forma czytania Pisma Świętego.